11/10/2024

Neobhodni izvanškolski „predmeti“ učenja za djecu

 

Neobhodni izvanškolski „predmeti“ učenja za djecu
„ethicognition“ (naputnik)

o   Omogućavati djeci što više doslovno slobodna vremena za igru ili što ih god zanima.

o   Stalno stvarati i poticati djecu na strpljenje.

o   Ne nametati djeci „prisilne“ iliti „slobodne“ aktivnosti.

o   Sa tepanjem što ranije prestati, te govoriti uvijek razgovjetno kao da vas dijete sve razumije.

o   Multilingualnost za djecu nije nikakva poteškoća, samo ne brkati jezike u jednoj rečenici…

o   Ništa djecu učiti ili tjerati učiti napamet, ako im se sviđa neka pjesmica, na pr., sami će to htjeti. Škola će već tražiti puno „štrebanja“…

o   Što ranije početi učiti dijalekt, pa „književni“, pa strane jezike i pisma…

o   Slušanje i čitanje bajki iz domorodnog jezika, kasnije inozemnih u prijevodu, pa inozemne u originalu, slušanje, čitanje naglas, čitanje, čitanje bez subvokaliziranja, (pri brzom čitanju redovito provjeravati razumijevanje teksta)…

o   Ne pomišljajte da će dijete s vremenom sve „jednostavne“ pojmove naučiti samo od sebe. (primjer: ljubav, nada, požrtvovnost, suosjećanje, strpljenje, iskrenost, društvo, pravednost, skromnost, nesebičnost, odanost, poštovanje, pristojnost, praznovjerje, pozornost, slobodoumnost, neovisnost, pjesništvo…

o   Ne žuriti s vlastitim „objašnjavanjima“ što je to bezgrješno začeće, „karma“, „sudnji dan“, „zločin i kazna“, rasizam, seksizam, sotonizam, darwinizam, komunizam, fašizam, nacizam, sistematičnost, logika, zdrava pamet, disciplina, urednost, pravovjerje, LGTB

o   etimologijska povezivanja, lagano ali sustavno učenje tuđica (na pr. kako su nazvane biljke ili životinje, planeti, zvijezde, suzvježđa na latinskom… Pričati djeci kako postoji i astrologija, alkemija, poezija, kiparstvo…

o   Uspjehe uvijek pohvaljivati i nagrađivati, o neuspjesima jednostavno i bez uljepšavanja, ali s motiviranjem.

o   Slušanje glazbe (redovito) pjevanje, plesanje, sviranje, solfeggio polagano, izmišljanje pjesama s tekstovima za pjevanje, polako i rimovano.

o   Podsticati na ustrajnost u postizanju majstorstva u bilo čemu za što dijete ima izrazitu sklonost (kaligrafija, streljaštvo, ikebana…).

o   Moraju od malih dana znati i biti svjesni toga što je zdrava ishrana.

o   Odvraćati djecu od pomodnostî, brandiranih predmeta, konzumerizma. «Ako i svi – ja ne» (moram). Etiam si omnes, ego non. Ukazivati na zlo konzumerizma, neumjerenosti i štete na sav okoliš.

o   Osjetljivo ukazivati na važnost svake vrste higijene, nipošto pretjerivati!

o   Mitovi, legende, sage, kozmogonije, svete knjige… stalno!

o   Omogućiti djeci druženja i prijateljevanja sa sestrama i braćom, vršnjacima, bakama i djedovima, domaćim i manje domaćim životinjama i biljkama (prirodom).

o   Bavljenje „nježno“, ali sustavno nekim sportom, naučiti plivati što ranije, …

o   Što manje elektronike, robotike, t. zv. umjetne inteligencije… – to bolje!

o   Na sve bacati (t. zv. Interdisciplinarne) poglede!

o   Njegovati smisao za sintezu (analitike im ne će nedostajati u školi).

o   Forsirati igre i igrice koje zahtijevaju taktička i strategijska promišljanja i uključuju druge ljude.

o   S aritmetikom štedljivo! U školi će biti dovoljno poučeno. Geometriju, topologiju, crtanje od malih nogu!

o   Djetetu davati maksimalan prostor za maštanje i pri tome ne inzistirati na „istinitosti“, istodobno poticati istinoljubivost!

o   Djecu voditi u muzeje, izložbe, u crkvu (ne mora biti redovito), športska natjecanja, šetnje, pecanje, kampiranja…

o   Učiti ih (i primjerom) poštovati i voljeti prirodu kao važnu učiteljicu.

o   Ne učiti djecu ono što će ionako morati učiti u školi! Opismenite ih u ekonomičnosti i obhođenju s novcem.

o   Moraju naučiti kako su sva zanimanja jednako vrijedna, neovisno o tome koliko se mora školovati i koliko će zarađivati.

o   Seksualnost dolazi u svoje doba, postupno, a priče o pčelicama i cvijeću nisu „opasne“.

o   Ništa tabuizirati.

o   Što ranije početi sa svojim primjerom i na primjerima ukazivati na razliku između etike i morala.

bez redoslijeda posložio:
striček koji ima puno djece i unučadi
Eric Degen

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen