Neobhodni izvanškolski „predmeti“
učenja za djecu
„ethicognition“ (naputnik)
o
Omogućavati
djeci što više doslovno slobodna vremena za igru ili što ih god zanima.
o
Stalno
stvarati i poticati djecu na strpljenje.
o
Ne
nametati djeci „prisilne“ iliti „slobodne“ aktivnosti.
o
Sa
tepanjem što ranije prestati, te govoriti uvijek
razgovjetno kao da vas dijete sve razumije.
o
Multilingualnost
za djecu nije nikakva poteškoća, samo ne brkati jezike u jednoj
rečenici…
o
Ništa
djecu učiti ili tjerati učiti napamet, ako im se sviđa neka pjesmica, na pr.,
sami će to htjeti. Škola će već tražiti puno „štrebanja“…
o
Što
ranije početi učiti dijalekt, pa „književni“, pa strane jezike i pisma…
o
Slušanje
i čitanje bajki iz domorodnog jezika, kasnije inozemnih u prijevodu, pa
inozemne u originalu, slušanje, čitanje naglas, čitanje, čitanje bez
subvokaliziranja, (pri brzom čitanju redovito provjeravati razumijevanje teksta)…
o
Ne
pomišljajte da će dijete s vremenom sve „jednostavne“ pojmove naučiti samo od
sebe. (primjer: ljubav, nada, požrtvovnost, suosjećanje, strpljenje, iskrenost,
društvo, pravednost, skromnost, nesebičnost, odanost, poštovanje, pristojnost,
praznovjerje, pozornost, slobodoumnost, neovisnost, pjesništvo…
o
Ne
žuriti s vlastitim „objašnjavanjima“ što je to bezgrješno začeće, „karma“,
„sudnji dan“, „zločin i kazna“, rasizam, seksizam, sotonizam, darwinizam,
komunizam, fašizam, nacizam, sistematičnost, logika, zdrava pamet, disciplina, urednost,
pravovjerje, LGTB∞ …
o
etimologijska
povezivanja, lagano ali sustavno učenje tuđica (na pr. kako su nazvane biljke
ili životinje, planeti, zvijezde, suzvježđa na latinskom… Pričati djeci kako
postoji i astrologija, alkemija, poezija, kiparstvo…
o
Uspjehe
uvijek pohvaljivati i nagrađivati, o neuspjesima jednostavno i bez
uljepšavanja, ali s motiviranjem.
o
Slušanje
glazbe (redovito) pjevanje, plesanje, sviranje, solfeggio polagano, izmišljanje
pjesama s tekstovima za pjevanje, polako i rimovano.
o
Podsticati
na ustrajnost u postizanju majstorstva u bilo čemu za što dijete ima izrazitu
sklonost (kaligrafija, streljaštvo, ikebana…).
o
Moraju
od malih dana znati i biti svjesni toga što je zdrava ishrana.
o
Odvraćati
djecu od pomodnostî, brandiranih predmeta, konzumerizma. «Ako i svi – ja ne»
(moram). Etiam si omnes, ego non. Ukazivati na zlo konzumerizma, neumjerenosti
i štete na sav okoliš.
o
Osjetljivo
ukazivati na važnost svake vrste higijene, nipošto pretjerivati!
o
Mitovi,
legende, sage, kozmogonije, svete knjige… stalno!
o
Omogućiti
djeci druženja i prijateljevanja sa sestrama i braćom, vršnjacima, bakama i
djedovima, domaćim i manje domaćim životinjama i biljkama (prirodom).
o
Bavljenje
„nježno“, ali sustavno nekim sportom, naučiti plivati što ranije, …
o
Što
manje elektronike, robotike, t. zv. umjetne inteligencije… – to bolje!
o
Na
sve bacati (t. zv. Interdisciplinarne) poglede!
o
Njegovati
smisao za sintezu (analitike im ne će nedostajati u školi).
o
Forsirati
igre i igrice koje zahtijevaju taktička i strategijska promišljanja i uključuju
druge ljude.
o
S
aritmetikom štedljivo! U školi će biti dovoljno poučeno. Geometriju, topologiju,
crtanje od malih nogu!
o
Djetetu
davati maksimalan prostor za maštanje i pri tome ne inzistirati na
„istinitosti“, istodobno poticati istinoljubivost!
o
Djecu
voditi u muzeje, izložbe, u crkvu (ne mora biti redovito), športska natjecanja,
šetnje, pecanje, kampiranja…
o
Učiti ih (i primjerom) poštovati
i voljeti prirodu kao važnu učiteljicu.
o
Ne
učiti djecu ono što će ionako morati učiti u školi! Opismenite ih u
ekonomičnosti i obhođenju s novcem.
o
Moraju
naučiti kako su sva zanimanja jednako vrijedna,
neovisno o tome koliko se mora školovati i koliko će zarađivati.
o
Seksualnost
dolazi u svoje doba, postupno, a priče o pčelicama i cvijeću nisu „opasne“.
o
Ništa
tabuizirati.
o
Što
ranije početi sa svojim primjerom i na primjerima ukazivati na razliku između
etike i morala.
bez redoslijeda posložio:
striček koji ima puno djece i unučadi
Eric Degen
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen